20 marca 2025

LO Baza danych

 Temat: Tworzenie prostej bazy danych w Excelu.

Jak zrobić bazę danych w Excelu - najprostszy poradnik dla początkujących

https://wsfh.edu.pl/jak-zrobic-baze-danych-w-excelu-najprostszy-poradnik-dla-poczatkujacych#baza-danych-w-excelu-narzedzie-dla-kazdego.

Baza danych w MS-Excel

Arkusz kalkulacyjny MS-Excel jest programem do wykonywania obliczeń oraz analiz. Posiada on również pewne funkcje bazy danych, pozwalając gromadzić rekordy.


Zadanie 1

W arkuszu kalkulacyjnym stworzymy bazę danych o krajach. W bazie dla każdego kraju umieścimy następujące dane:

         ID_państwa

Nazwa_kraju
Język_urzędowy
Stolica
Liczba_ludności
Waluta
Powierzchnia

Gęstość_zaludnienia

 

Uruchamiamy arkusz kalkulacyjny i w pierwszym wierszu wprowadzamy nazwy pól rekordów:

 

obrazek

 Nadaj kolumnom odpowiedni format danych ( typ danych) 

Kraj, Język, Stolica - ogólny

Ludność Powierzchnia - liczbowy

Waluta - walutowy bez symboli


Do wprowadzania danych wykorzystamy formularz, ponieważ wprowadzanie bezpośrednio na arkuszu jest mniej wygodne. Umieść kursor w komórce A2 i wybierz z menu opcję:

 

Dane/Formularz...

 (Jeśli nie masz ikonki Formularze na wstążce musisz ją dostosować. 

Wybierz Dostosuj pasek narzędzi szybki dostęp/ Więcej poleceń/ 

Formularz /Dodaj/OK


Po naciśnięciu ikony,  którą dodałeś, pojawi się okno dialogowe formularza, w którym wprowadzamy kolejne rekordy danych.

obrazek

 

Wprowadź przynajmniej 20 rekordów, wyszukując w Internecie odpowiednie dane:

 

obrazek

 Nadaj odpowiedni wygląd tabeli: obramowanie, pogrubienie i cieniowanie nagłówka. 


Wprowadzone rekordy możemy szybko sortować za pomocą narzędzi:

 

obrazek

 

W tym celu ustaw kursor w kolumnie, wg której baza danych ma zostać posortowana i kliknij odpowiednie narzędzie sortujące rosnąco lub malejąco. Pierwszy wiersz nie uczestniczy w sortowaniu, ponieważ zawiera on nazwy pól rekordów. Posortuj swoją bazę danych kolejno wg poszczególnych pól. Poniżej kraje posortowane wg rosnącej powierzchni:

 

obrazek

 

Utwórz kopię arkusza - klikając prawym przyciskiem na nazwie arkusza i wybierając kopiuj arkusz. Zmień nazwę arkusza na Kopia państwa. Pracuj dalej na kopii. Pozostaw źródło w oryginalnej formie.


Filtrowanie i sortowanie

Ciekawą opcją Excela jest możliwość filtrowania rekordów, czyli wyświetlania tylko tych, które spełniają określone kryteria. Aby włączyć filtr, wybierz z menu opcję:

 

Dane/Flitr/Autofiltr

 

W pierwszym wierszu obok nazw pól pojawią się klawisze ze strzałkami:

 

obrazek

 

Strzałki te umożliwiają określenie warunku, który muszą spełniać pola rekordów, aby pojawić się na arkuszu. Załóżmy, iż chcę zobaczyć tylko takie kraje, których ludność przekracza 10.000.000 osób. Klikam w przycisk kolumny Ludność i wybieram opcję Niestandardowe:

 

obrazek

 

Pojawi się wtedy okienko dialogowe:

 

obrazek

 

W okienku wybieram pożądany warunek i klikam przycisk OK. Na arkuszu będą widoczne tylko te rekordy, które spełniają zadany warunek.

 

obrazek

 

Pozostałe rekordy nie zostały usunięte z bazy danych, lecz jedynie ukryte. Zwróć uwagę, iż przycisk, w którym jest aktywne filtrowanie, zmienił kolor strzałki na niebieski. Również filtrowane wiersze posiadają niebieskie numery. W numeracji brak wierszy ukrytych.

Filtrowanie można dalej kontynuować. Na przykład w polu Waluta wybieramy Euro.

 

obrazek

 

Pozostaną jedynie te kraje, których ludność przekracza 10.000.000 osób i walutą jest Euro:

 

obrazek

 

Aby przywrócić wszystkie rekordy, kliknij przycisk aktywnego filtru i wybierz opcję (Wszystkie).


Odpowiedz na pytania:

*Ile państw ma ludność powyżej 10 000 000  a obowiązującą walutą jest Euro? (zastosuj filtry)

*Utwórz kopię 2 oryginału i pokaż państwa, w których obowiązującym językiem jest angielski i które mają powierzchnię poniżej 500 000.

* Utwórz kolejną kopię oryginału i znajdź państwa w których walutą nie jest Euro. Ułóż je w porządku alfabetycznym (sortowanie), zrób wykres przedstawiający ludność tych państw.

Zapisz arkusz pod nazwą baza1 imię i pierwsza litera nazwiska. Prześlij pracę do folderu 3LO zadnia bazy na e-dysku lub na mobidziennik do nauczyciela informatyki.


Zadanie 2

Utwórz w MS Excel prostą bazę danych na podstawie prezentacji. 


Zapisz arkusz pod nazwą baza2 imię i pierwsza litera nazwiska. Prześlij pracę do folderu 3LO zadnia bazy na e-dysku lub na mobidziennik do nauczyciela informatyki.

Zadanie 3 *
Wykonaj zadanie dodatkowe 2 z działu Bazy dane, Temat 15, ze strony www.informatyka.wsip.pl

**Zadanie dodatkowe 4
Wykonaj zadanie z podręcznika

Zadanie 1 s. 230 (6)