Zakończyła się wymiana
pocztówkowa w ramach Ogólnopolskiej Innowacji Pedagogicznej„Pocztówkowa Mapa
Polski - wspólne świętowanie obchodów100-lecia odzyskania
niepodległości przez Polskę”.
Nasza szkoła wysłała
pocztówki do 100 szkół z całej Polski.
W epoce powszechnej
globalizacji poczucie własnej tożsamości staje się czymś niezwykle ważnym.
Dotyczy to szczególnie edukacji szkolnej, która powinna być skierowana na
wychowanie człowieka mądrego, otwartego i zaangażowanego w poznawanie własnego
kraju. Dla każdego ucznia pojęcie ,, małej ojczyzny” jest czymś ważnym, gdyż
stanowi naturalną przestrzeń kształtowania jego charakteru.
Innowacja miała na celu wprowadzić
uczniów w świat wartości, ucząc jednocześnie szacunku do własnej kultury i
języka ojczystego. Kształtowała przywiązanie do symboli narodowych, dziedzictwa
poprzednich pokoleń. Wzmocniła także poczucie
tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych. Idea
wysyłania kartek pocztowych i stworzenie „Pocztówkowej Mapy Polski” miało związek
z obchodzonym w tym roku jubileuszem 100-lecia niepodległości Polski. W
dzisiejszych czasach tradycyjne wysyłanie pocztówek czy listów wypierane jest przez
korzystanie z różnych technologii komunikacyjnych. Szybciej, łatwiej i taniej
napisać jest SMS lub emaila, często nie zwracając uwagi na poprawność
ortograficzną i styl informacji. Pisanie
listów, wymaga od nadawcy większego zaangażowania, wysiłku, wyobraźni i odpowiedzialności
za słowo. Przetrzymywane kartki, listy mogą być wspaniałą pamiątką, do której wraca się po
latach.
Inspiracją do napisania innowacji
pedagogicznej był wzrost zmian modelu wychowania XXI wieku dzieci i młodzieży
oraz zmiany zachodzące środowisku społecznym, w jakim przebywają dzieci. Z
biegiem lat coraz częściej obserwujemy, że dzieci podczas przerw, lekcji w
pracach grupowych, czy podczas spędzania czasu na placu zabaw nie mają o czym
ze sobą rozmawiać. We współczesnych rodzinach, mało kto pamięta już o tym, aby
wysłać kartkę z życzeniami świątecznymi, czy pozdrowieniami z wakacji. Warto od
najmłodszych lat uczyć dzieci, że jest to bardzo ciekawa forma komunikowania
się z innymi osobami. Poprzez udział nawiązaliśmy kontakt z dziećmi z innych
placówek oświatowych, a finalnym elementem naszej innowacji było stworzenie
POCZTÓWKOWEJ MAPY POLSKI.
Magdalena Gorlo