15 listopada 2016

Wycieczka uczniów SLO

Uczniowie Samorządowego Liceum Ogólnokształcącego w Wydminach rozpoczęli kolejny cykl wycieczek od wyprawy na południe naszego kraju.

Realizowany m.in. przy wsparciu Ministerstwa Obrony Narodowej RP wyjazd pozwolił na poznanie uroków Krakowa, walorów rekreacyjnych Zakopanego, trudnej historii holocaustu w Oświęcimiu oraz rozpoczął duchowe przygotowania maturzystów do czasu intensywnej pracy, podczas pielgrzymki na Jasną Górę.
Początek wyprawy w późnych godzinach wieczornych 11 października, upłynął nam śledzeniu relacji z warszawskiego Stadionu Narodowego, na którym reprezentacja biało – czerwonych mocno męczyła się w eliminacjach mistrzostw świata z ekipą Armenii.
Gol Roberta Lewandowskiego w doliczonym czasie gry, pozwolił na zdobycie upragnionych trzech punktów a nam dał wiele radości, która była niezbędna podczas intensywnego kolejnego dnia.
Kraków przywitał nas wczesnym rankiem w strugach deszczu, po krótkim odpoczynku w okolicach Błoni, wyruszyliśmy do zwiedzania Kopalni Soli w Wieliczce. Tutaj uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Wydminach mieli możliwość zapoznania się z historią rozwoju kopalni oraz jej znaczenia w kształtowaniu rozwoju regionu oraz całego królestwa. Po południu, ponownie zawitaliśmy do Krakowa,
w którym zwiedzanie rozpoczęliśmy od Wawelu. Tam przede wszystkim skupiliśmy się na poznawaniu bazyliki archikatedralnej św. Stanisława i św. Wacława. Później krótki spacer po Kazimierzu i wyprawa na Starówkę gdzie oprócz hejnału granego z wieży Kościoła Mariackiego odwiedziliśmy Sukiennice.
Kolejny dzień, wypełnił nam prawie w całości wyjazd do Zakopanego. Tam,
z powodów warunków pogodowych, musieliśmy zadowolić się odwiedzinami na Gubałówce, zwiedzaniem Krupówek oraz poznaniem determinacji skoczków narciarskich podczas wizyty na Wielkiej Krokwi. Panorama Tatr i ich stolicy dodała nam wiele sił, które wykorzystaliśmy podczas wieczornej wizyty w Muzeum pod Sukiennicami. Tutaj uczniowie poznali kilkuset letnią historię Krakowa, z różnymi aspektami życia
w poszczególnych epokach historycznych.
Dzień trzeci to poznawanie „od środka”, smutnej historii holocaustu podczas zwiedzania „fabryki śmierci” w Auschwitz – Birkenau. Ta lekcja historii wywarła mocne wrażenie na uczniach, którzy w dużym skupieniu poznali wiele kolejnych faktów związanych z miejscem tragedii wielu milionów ludzi, którzy zginęli z rąk nazistów.
Z Oświęcimia wyruszyliśmy w podróż powrotną w kierunku domu. Po drodze czekał nas ostatni etap wycieczki w Częstochowie. Drugi piątek października, to czas modlitwy na Jasnej Górze młodzieży z diecezji ełckiej. Dzięki organizacji ks. Tomasza mieliśmy możliwość skorzystania z koncertu ewangelizującego, spowiedzi, Drogi Krzyżowej oraz Mszy Świętej dla tegorocznych maturzystów.
Nocą opuszczamy mury klasztoru i wracamy na Mazury. Za nami cztery dni intensywnej nauki, która w takiej formie ma wiele ciekawych aspektów. Młodzież mimo zmęczenia resztami sił żegna się ze sobą na pożegnanie pod murami swojej szkoły. Są zadowoleni
i docenieni przez przewodników, którzy za każdym razem zwracają uwagę na wysoką kulturę osobistą i ciekawość w zadawaniu pytań.
My jako opiekunowie, również mamy sporą satysfakcję z dobrze wykonanego zadania, którego realizację zawdzięczamy wielu osobom i instytucjom, którym chcielibyśmy podziękować.
Ministerstwu Obrony Narodowej, Gminie Wydminy, Zespołowi Szkół Ogólnokształcących w Wydminach, Parafii Rzymskokatolickiej w Wydminach i Zelkach, Fundacji Arche oraz LUKS Sport z Kulturą za wsparcie finansowe i duchowe organizacji wycieczki. Firmie Przewozy Krajowe i Zagraniczne LELO oraz panom kierowcom Robertowi i Darkowi za przestrzeganie przepisów i „zimną krew” na Zakopiance. Rodzicom i ich dzieciom za chęć udziału w projekcie oraz wszystkim osobom, które wspierały nas podczas